Alles over: kiezen trekken

Heeft u een kies laten trekken? Dan zorgt de juiste nazorg voor een spoedig herstel. Tandarts Zaandam heeft alles op een rij gezet voor de juiste nazorg.

Kies laten trekken

Een tandarts kiest er niet zomaar voor om een kies te trekken. Dit doet hij/zij alleen als er echt geen andere optie is. Zo worden tanden getrokken ter preventie (dit gebeurd bij verstandskiezen), moet er ruimte worden gemaakt of de kies is te erg aangetast. Wanneer deze situaties zich voordoen besluit de tandarts om de tand te verwijderen door de kies uit de mond te laten trekken. Gelukkig is de behandeling snel gedaan.

1. Wees gerust! Het trekken van een kies is niet pijnlijk. Eerst wordt namelijk een verdoving geplaatst, wel kan dit pijnlijk aanvoelen.
  2. Zodra de verdoving is ingewerkt gaat de tandarts aan de slag en maakt het tandvlees om de tand los.
  3. Hierna probeert de tandarts de kies los te krijgen door de kies op en neer te wrikken.
  4. Lukt het niet om de kies te trekken dan wordt u doorverwezen naar een kaakchirurg.

Klachten na het trekken van een kies

Uw kiezen zijn getrokken. AUWCH. Om de klachten te verminderen is het van belang dat u de juiste nazorg toepast. Na maximaal 4 uur is de verdoving uitgewerkt. Hierna zal de mond pijnlijk zijn. Dit is heel normaal, er is namelijk een hoop in het gebit gebeurd. Door pijnstillers te nemen kunt u de pijn onderdrukken.

Ook kunt u last krijgen van zwelling. Door de opgezwollen wang direct na de ingreep te koelen vermindert u de pijn. Dit kunt u doen door een coldpack of ijsblokjes in een handdoek of washandje te doen en op de wang te leggen. Herhaal dit om het kwartier tot twee uren na de ingreep. Schrik niet, deze zwelling kan zelfs een gele/blauwe kleur aannemen. Deze verkleuring is heel normaal.

Hoelang duren de klachten na het trekken van een kies? Deze klachten houden zich vaak 3 tot 5 dagen aan en worden naarmate de tijd strekt minder.

Wat moet u doen bij problemen thuis?

Als er problemen ontstaan na de behandeling, dan kunt u een spoed afspraak maken. Tijdens de reguliere openingstijden doen zorgen wij dat u snel geholpen kunt worden (Maandag t/m vrijdag: 08:30 – 17:00 en Zaterdag: 09:00 – 17:00).

Als u last krijgt van de volgende symptomen is het belangrijk de een spoedafspraak te maken.

• Bij koorts boven de 39°C
  • Als na 5 dagen de pijn of zwelling niet afneemt, maar juist erger wordt.
  • Wanneer de wond blijft bloeden, ondanks de reeds genoemde maatregelen.

Meer weten? Neem contact met ons op

Wilt u meer weten over de behandeling? Aarzel niet en neem contact op. Assistentes van Tandarts Zaandam staan u graag te woord en geven u extra informatie. Wilt u graag een afspraak maken om uw gebit te controleren. Kom langs! Wij zijn geopend op van Ma-Vrij van 8.30-17.00 uur en Za van 09.00-17.00 uur. Of maak  telefonisch een afspraak via: 075- 6163112.