Ontstoken tandvlees! AUWCH

Hoor je weleens van mensen in je omgeving dat je niet zo fris uit je mond ruikt? Iedereen heeft weleens een dag waarop hij/zij een pepermuntje kan gebruiken. Toch is de kans is groot dat je ontstoken tandvlees hebt.

Kenmerken

Is je tandvlees roze van kleur en ligt het strak om de tanden? Dan heb je een gezond gebit!. Is je tandvlees rood of roder dan normaal, een beetje opgezwollen en bloedt het snel bijvoorbeeld bij het tandenpoetsen? Dan heb je waarschijnlijk last van een ontstoken mond. Ook kunnen een vieze smaak en een onprettige adem krijgen. Gelukkig zijn er een aantal acties die je kunt nemen.

Ontstaan

Vervelend als je last hebt van ontstoken tandvlees! Maar hoe ontstaat het eigenlijk? Ontstoken tandvlees wordt veroorzaakt door bacteriën in tandplak. Tandplak is een plaklaagje dat wordt gevormd door bacteriën uit voedingsstoffen en mondslijm. Als dit niet wordt verwijderd kan het tandplak gaan verkalken, waardoor er tandsteen ontstaat.

Voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen. Mondhygiëne is hierbij erg belangrijk. Negeer daarom het probleem niet en bezoek in eerste instantie om het half jaar de tandarts. Zij kunnen tandplak verwijderen waardoor het gebit schoner wordt en de kans op ontsteking verminderd. Daarnaast is het belangrijk om 2 tot 3 keer per dag je tanden te poetsen. Verder kun je gebruik maken van een elektrische tandenborstel, flossdraad, tandenragers en tandenstokers. Hierdoor maak je na het poetsen ook de plekken schoon waar je met tandenpoetsen niet goed bij komt.

Beter voorkomen dan genezen

Zorg ervoor dat u ondanks de pijn goed uw tanden blijft poetsen en de mond hygiënisch houdt. Bacteriën zorgen er namelijk voor dat het tandvlees gaat ontsteken en moeten dus weggehaald worden.

Blijf je toch last houden van een stinkende adem of een pijnlijke mond? Maak een afspraak! Wij kunnen uw gebit grondig reinigen en tandplak verwijderen.